Nu har vi kört resan till Nordkap.

Att arrangera en resa till Nordkap var verkligen inte “bara” och enligt mina noteringar började jag planeringen redan den 29 mars 2022, då jag skapade GPS-filen Nordkap 2023 version 1.

Planeringen var extra tidsödande eftersom jag ville ha med så mycket grusvägar som möjligt och för att i största möjliga mån undvika asfalt blir det dessutom svårare att hitta bra ställen för övernattning. Det var som sagt en grymt svår planering och ett tag tänkte jag faktisk ge upp det hela. Men jag fortsatte att planera och efter att jag hade bokat plats för 8 personer vid 15 övernattningar på 12 olika ställen kunde jag skriva en reseinbjudan.

Efter att resan blev fullbokad fick jag frågan från ytterligare en person om jag kunde ordna en till plats. Så jag började med att fråga deltagarna om det var OK att utöka antalet, sen satte jag igång med att maila alla boenden med frågan om det fanns plats till 9 personer. Efter närmare 3 veckor var det klart, så jag kunde begära in anmälningsavgiften från den nionde personen.

Ett par månader senare fick jag frågan från ytterligare en person som ville hänga med. Så jag började om med arbetet att utöka antalet en gång till och efter en veckas arbete var det klart att vi kunde vara 10 personer.

Efter ytterligare några veckor kom det fler förfrågningar, men jag hade faktiskt varken ork eller tid att lägga ner ytterligare några veckor på planeringen. Senare har det kommit in ännu fler förfrågningar, så därför är det mycket troligt att det blir ännu en resa till Nordkap 2024.

Jag hade planerat att äventyrsresan till midnattssolen och Nordkap skulle bli cirka 400 mil lång, men när jag kom hem ser jag att resan från Ockelbo till Nordkap och tillbaka till Nordkap blev lite längre. Enligt instrumentet på min motorcykel blev det 4284 km och enligt GPS-loggen blev det 4289 km.

Det blev i alla fall en grym resa på många härliga vägar. Jag tog 3360 bilder och sen har deltagarna tagit en hel del bilder. När jag har fått in fler bilder via Dropbox ska jag välja ut de bästa, som jag ska redigera för att senare göra ett längre resereportage. Tyvärr kommer det att dröja till nån gång i höst innan resereportaget blir klart, men det kan ju vara trevligt att kolla in sommarens minnen när höstregnet smattrar mot taket.

I Karesuando kunde vi som var vakna se midnattssolen över Finland.

Innan vi kom till den gamla Postvägen körde vi på några mil mindre grusvägar intill E45.



Den södra delen av den gamla Postvägen är en ganska tuff sträcka på närmare 6 mil.


Den norra delen av gamla Postvägen är lite lättare att köra, men det är ändå cirka 35 km. på grovt rullgrus.

Norr om Alta finns det inte så mycket grusvägar, men jag har ändå lyckats luska fram några trevliga avsnitt av gamla vägar.

Några kommentarer från deltagare:
Efter 240 mil så nådde vi Nordkap. Europas nordligaste punkt där sedan Barents hav och Nordpolen tar vid. Igår körde vi utmed ”gamla postvägen” till Alta som går över fjället och bjuder på 13 mil stenig grusväg som emellanåt var bortspolad med utmanande vattenpassager som sög musten ur oss alla.
// Roger Lundegård

Ockelbo – Nordkap ToR, men fjorton dagar på grusvägar som inte är att leka med.
Tack Magnus för ännu ett toppenarrangemang och tack alla reskamrater för gott sällskap på denna höjdarresa!

// Bertil Tengberg

En fantastisk resa med många intryck.
//Stefan Malmbjer

Stort tack för två härliga veckor, ett fantastiskt jobb som Magnus gjort för att få ihop denna resa. Härligt gäng som funkat riktigt bra dessutom, ha fina hemresor allihopa. Kom hem 19 och började tvätta hojen efter en riktigt fin avslutning på långresan i finaste sommarkvällen. Nu ska tvättmaskinen fyllas och imorgon bär det av ut till sommarstugan.
Ha en fin sommar så möts vi kanske på någon framtida resa som Magnus syr ihop så ypperligt bra. Blev en skön paus i Gysinge för min del på väg hem via mestadels grus och småvägar.
// Jan-Åke Rosenqvist

Tack för en fin resa, har varit kul och utmanande. 🙂
// Michael Kandeman

Tack alla för en härlig resa!
// Paul “Palle” Larsson

En helt fantastisk resa fast jag ”jobbade” som sweeper så förtog det ingenting av upplevelserna.
//Patrik Wingqvist


Uppdatering 20230728

Nu har jag gått igenom GPS-informationen från den här resan och resultatet är 47 bekräftade spår av vägar som inte finns på vanliga kartor samt 153 waypoints. Att jag håller på överhuvudtaget är för att informationen underlättar grymt vid planeringen av framtida resor.

Kommentera via Facebook

Comments are closed.