78 mil grus 2023 – intro och indexsida.
Våren 2020 körde vi resan 69 mil grus som blev så lyckad och populär att jag planerade en liknande resa till våren 2021. Det var dock inte en repris utan det blev en hel del ändringar, så mycket ändringar att den fick namnet 70 mil grus. Jag fortsatte att planera och efter en hel del jobb kunde jag bjuda in till ännu en resa våren 2022, som jag gav namnet 68 mil grus.
Planeringen fortsatte och tillslut kunde jag bjuda in till den här resan som heter 78 mil grus och för en gångs skull stämde även väderprognosen så vi körde hela resan i bra väder.
Detta blev ytterligare ett härligt 3-dagars äventyr på alla möjliga underlag, men det vi inte kommer att glömma i första taget är när vi körde ungefär 4 mil på tjock lös makadam.
Vi har även passerat 20-30 ställen med is och snö.
Men att göra det här resereportaget har varit ett omfattande arbete. Det är minst 3 dagars arbete att välja ut och redigera de bästa bilderna, sen är det ytterligare några dagars arbete att publicera bilderna på hemsidan och skriva texter. Men det som har tagit mest tid är nog att jag samtidigt har kollat GPS-loggarna och skapat 46 nya waypoints. Under resan blev det minst 4 bekräftade vägar samt att jag har sett 5 vägar som måste undersökas.
För framtida reseplanering har jag just nu tillgång till 1447 spår av vägar som inte finns på vanliga kartor, varav 900 är bekräftade. Sen har jag totalt 4916 waypoints varav det är 603 ställen som inte är kollade och bekräftade. Alltså återstår det, minst sagt, en hel del rekognosering. 🙂
Att jag har tillgång till 900 spår av vägar som inte finns på vanliga kartor, betyder att mina resor blir bättre och bättre. Men samtidigt betyder det att vägarna blir mindre och mindre, vilket i sin tur gör det svårt att hinna köra långa dagsetapper. OK, körtiden blir nog lika, men sträckorna måste nog bli kortare.
I alla fall så började resan en härlig vårdag den 11 maj och när jag körde till Ockelbo för att träffa de andra deltagarna, stannade jag för att kolla läget vid Medskogssjön.
Jag hade packat ner allt jag behövde i en en 26 liters drybag.
En sån här drybag rymmer lätt ett par vanliga brallor, ett par skor, en tjocktröja, några T-shirts och underkläder för 3-4 dagar.
När jag hade tankat på OKQ8 i Ockelbo stannade jag till för att kolla “vägen” där vi skulle börja resan.
När jag hade checkat in och bytt om i Raggsocka Logi gick vi till Atalanta Restaurang och Pizzeria för att äta middag.
Vi var 5 personer som skulle övernatta den första natten i Raggsocka Logi. Två till, som bor i närheten, skulle ansluta innan förarmötet på fredag morgon.
Några kommentarer från deltagare:
Tack alla för en trevlig helg.
// Stefan
Jättekul, tack alla inblandade.
// Johan
Tack alla även från mig. Mycket trevligt sällskap och åkande – och makadam.
// Rune
Klicka på nån av pilarna för att läsa mer om 78 mil grus:
Några utvalda bilder, eller “the best of 78 mil grus 2023”
Dag 1.
Raggsocka Logi, Ockelbo – B&B Parkgården, Leksand
Dag 2.
B&B Parkgården, Leksand – Målkullan, Mora
Dag 3.
Målkullan, Mora – Raggsocka Logi, Ockelbo