78 mil grus 2023 – reseinbjudan

Uppdatering 20230429

Nu, när det är bara 12 dagar kvar tills vi kör igång resan, håller jag på att granska rutterna i detalj för att välja de bästa av dem. Jag skrev ett inlägg för några veckor sedan att rutterna var uppdaterade, men jag har fortsatt att planera så nu är de ännu mer uppdaterade. 🙂

Vartefter jag ändrar rutterna brukar jag spara dem som en ny version. Börjar med version 1, efter ändringar sparar jag som version 2 osv. Så på fredagen kommer vi faktiskt att köra ruttversion 12, på lördagen version 5 och på söndagen version 8. Men vem vet, det är ju några veckor kvar så det finns fortfarande en liten chans att jag hittar på ännu fler versioner. 🙂

Jag vill inte fuska med att sno färdiga rutter från TET och TuR Norden etc. Så jag har zoomat in satellitbilder från Google Earth och ritat kartor där det ser ut att finnas skogsvägar. Men när vi väl kör resan är det inte alltid säkert att det går att köra där jag har tänkt. Därför tänkte jag köra lite rekognosering, men vintern vill inte ge sig så det förekommer fortfarande fläckvis snö och is på grusvägarna.

Samtidigt blir det lite mer av ett äventyr att köra på helt okända vägar och eftersom deltagarna säkert vill köra en äventyrsresa har jag bestämt mig för att skippa rekognoseringen.

I den här resan kommer vi att köra på inte mindre än 19 ställen som jag inte har kollat tidigare och 24 (tidigare okända) vägar som jag har kört vid andra tillfällen. Alltså sammanlagt 43 ställen som inte finns på normala kartor.

Om det går att köra som planerat, dvs. att vi slipper att vända vid någon bom eller annat hinder, blir de sammanlagda sträckorna faktiskt 81 mil. 🙂

Om du blir sugen att hänga med så är det mycket möjligt att det fortfarande går att boka in fler personer vid övernattningarna. Hör av dig i så fall så undersöker jag det.

Våren 2020 körde vi resan 69 mil grus som blev så lyckad och populär att jag planerade en liknande resa till våren 2021. Det var dock inte en repris utan det blev en hel del ändringar, så mycket ändringar att den fick namnet 70 mil grus. Jag fortsatte att planera och efter en hel del jobb kunde jag bjuda in till resan 68 mil grus 2022.

Men nu är det mycket svårt att planera boenden samt att beräkna vad resorna kommer att kosta eftersom jag inte får riktiga besked på mina förfrågningar som jag har skickat med e-post och SMS. Jag har även ringt och träffat några ägare till boenden personligen, men de enda svaren jag får är: – Vi vet inte vad det blir för kostnader för elektricitet, mat, löner och räntor etc. så därför kan du inte få ett pris!

Hopplöst svårt alltså, men jag har i alla fall fått veta vad det kostar i Raggsocka Logi, B&B Parkgården samt i Målkullan. Så därför blir det övernattningar på de ställena i säsongens första resa.

Generellt har alla priser ökat för boenden, men jag vill helst inte öka priset så jag kör samma pris för den här resan som 68 mil grus 2022. Däremot ingår inte den första middagen i Atalanta pizzeria samt middagen i Parkgården om vi blir färre än 10 personer. Är vi 10 eller flera så kan Sabina fixa middag åt oss samt att jag har ett större ekonomiskt utrymme för att betala maten om vi är många deltagare.

I alla fall så är du välkommen att hänga med på ännu en 3-dagars grusresa den 11-14 maj 2023.


Just nu är planen:

  • Torsdag 11 maj, körning till- och samling i Raggsocka Logi, Ockelbo.
  • Fredag 12 maj, Raggsocka Logi i Ockelbo – B&B Parkgården i Leksand. 277 km.
  • Lördag 13 maj, B&B Parkgården i Leksand – Målkullan i Mora. 283 km.
  • Söndag 14 maj, Målkullan i Mora. – Raggsocka Logi i Ockelbo. 238 km.

Summa 778 km vilket avrundat blir 78 mil. Men tro nu inte att det är samma rutter som tidigare för det är många nya sträckor samt några okända spår som knappt finns på kartor.


Kostnaden är totalt 5000 kronor.
Alternativt 4300 kronor för dig som bor i närheten och ansluter till förarmötet på fredag morgon.
De 2 alternativen finns i anmälningsformuläret längre ner.

  • I kostnaden ingår 78 mil guidning under 3 kördagar.
  • 3 övernattningar inklusive sänglinne. Att sänglinne ingår betyder att vi INTE behöver släpa på handdukar, lakan och örngott.
  • Enkelrum (eller dubbelrum om du vill) samt frukostbuffé i eller intill Raggsocka Logi.
  • Om vi är minst 10 personer ingår även middag i B&B Parkgården.
  • Del i dubbelrum samt frukostbuffé i Parkgårdens B&B.
  • Del i dubbelrum samt frukostbuffé i Målkullans vandrarhem i Mora.

Det finns vissa begränsade möjligheter att köpa till enkelrum i Målkullans vandrarhem samt i Parkgården B&B.
I kostnaden ingår INTE lunch eller bränsle till den egna motorcykeln.


Är detta trevligt då? Ja, enligt några kommentar från olika deltagare  🙂

  • Tack så mycket för en trevlig tur!
  • Tack, det var en mycket trevlig resa!
  • Tack! Hade jättekul 🙂
  • Mycket trevligt detta gör vi om, Tack!!
  • Bra upplägg, fina vägar och trevligt gäng.
  • TACK hojresor.se och mina vapendragare för denna fantastiska vecka.

En gång sökte jag referenser till en resa och kommentaren blev:

  • Vi behöver inte referenser … Dina resor är grymma !!!

Lite om resan ….

  • Max antal deltagare på denna resa är 12 personer inklusive turledaren och en sweeper.
  • Du bör ha vana av att köra på grusvägar och att tillbringa hela dagen på hojen.
  • Du bör ha en motorcykel av Adventure-modell som är lämplig för grusvägar – just det vägarna. Det blir bara körning på vägar och kanske några större stigar, för vi kan ju inte släpa ut tunga fullastade motorcyklar i bottenlösa surhål.
  • Nabbdäck som Continental TKC80 eller Pirelli MT21 rekommenderas men det är inget krav. Grova däck som Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Heidenau K60, Mitas E-07 och liknande fungerar också bra. Men har man inte nabbdäck gäller det att vara extra försiktig när man ska korsa en gräsbevuxen mittsträng etc. men det vet ni säkert redan.
  • Motorcykeln bör vara ganska nyservad med friska bromsar och bra drivpaket. Den bör även ha bränsle för att klara upp till 20 mils körning mellan mackarna.
  • Som turledare strävar jag efter att hålla ner “gummisnoddseffekten” så därför försöker jag att hålla en jämn fart, som är max 70 – 80 km/tim. på grusvägarna.
  • Farten och vägvalet motsvarar ungefär som de guidade Advanced Scenic och Advanced Tempo på Adventure Days.
  • Körningen kommer att ske enligt cornermanprincipen så att alla alltid har en vägvisare. Då blir det inte en snabb och en långsam grupp, utan det blir “variation i ledet”
  • Vi kör aldrig längre körpass än max 1 timma innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på om det är dags för tankning, fika eller lunch.
  • Det går tyvärr inte att helt undvika asfalt, men vi undviker de stora vägarna och det blir absolut ingen vajer- eller Europaväg med stressade bilister.
  • Vi ska bo i B&B och vandrarhem. Alltid max 2 personer per rum.
  • Om singelrum önskas finns det ett begränsat antal som kan bokas till en extra kostnad.

Utrustning som du bör ha med:

  • Sänglinne som lakan, påslakan och örngott alternativt en tunnare sovsäck. Sänglinne ingår i den här resan 🙂
  • Någon frukt, smörgås eller liknande, så att du kan äta när du blir hungrig.
  • Termos till varmvatten.

Eftersom det måste vara ett tankstopp mitt på dagen kommer vi även att passera nåt ställe där vi kan äta lunch, men om vi får förhinder så kan det hända att vi blir hungriga när vi är långt ute i skogen. Så därför är det bra om alla har tillgång till något ätbart.

Ett bra tips är en Lingongrova och tubost i valfri smak.


Bra att ha:

  • Kamera, GPS samt laddare.
  • Laddare med flera USB-anslutningar.
  • Schampo, tvål, tandborste och tandkräm.
  • Ett ombyte till vanliga kläder och enklare skor.
  • Ett tunt rep eller något så att du kan hänga upp de eventuellt blöta MC-kläderna på tork.
  • Camelbak.
  • Vatten, minst 2 liter per person.

Lite mer detaljer om själva resan:

På torsdag eftermiddag eller tidig kväll den 11 maj när ni är på väg till Raggsocka Logi i Ockelbo, där vi ska tillbringa första natten, är det viktigt att ni tankar upp hojarna, så att de är fulltankade på fredag morgon när själva resan startar.

Med de fulltankade hojarna gasar ni sen vidare till Raggsocka Logi som du hittar till med koordinaterna N60.88496 E16.70855 eller med hjälp av kartan som finns i länken till Google maps.

Det kan vara lite svårt att hitta exakt var man ska köra för Google och de flesta GPS’er har inte uppdaterat att Kvarnvägen är avstängd. Men lättast är att köra Vigatan, svänga in på Herrgårdsvägen och efter 55 meter svänger man in höger. Följer man sen den blå linjen som jag har ritat så kommer man till parkeringen framför receptionen.
När vi har fått av oss MC-kläderna, duschat av oss vägdammet och gjort oss hemmastadda i rummen så kan vi slappa en stund. Men vid 18:45 går vi till Atalanta Pızzerıa & Restaurang och äter något gott.



Efter middagen går vi tillbaka till våra rum i Raggsocka Logi, kryper till kojs och drömmer om rivspåren som vi ska göra i gruset 🙂

Efter skönhetssömnen går vi en trappa upp för att äta frukost.
Eller så serveras frukosten i Wij Trädgårdskök. (Jag får besked om detta senare)

Efter frukosten byter vi om och packar våra hojar mm. Klockan 09:00 ska alla vara klara för avfärd med de fulltankade hojarna, men strax innan avfärd tar vi ett snabbt förarmöte där ni har chansen att ställa den där sista frågan om cornermanprincipen som ni har grubblat på hela natten. Efter förarmötet gasar vi iväg i riktning sydväst på stabila broar och fina vägar.

Vi kommer att passera ett och annat hinder.

Naturligtvis hinner vi med en och annan kaffepaus också. Därför är det bra alla tar med sig en termos för att fylla med kaffe på morgonen, alternativt varmvatten till choklad, te eller pulverkaffe.

Nu är det mindre än en månad kvar till resan men det hindrar inte mig från att fortsätta leta bättre spår. Så nu är jag uppe i version 12 av rutten första dagen.

Kanske en fikapaus när vi passerar Stollbergs Gruvor?

Med hjälp av Google Earth har jag hittat fler intressanta vägar.


Framåt kvällen kommer vi till Leksand där vi ska bo i B&B Parkgården. Sabina kom med ett förslag att grilla hamburgare på kvällen vilket vi tyckte var en bra idé. Vi kan även köpa öl till hamburgarna för de har tillstånd att servera alkoholhaltig bordsdryck när det gäller slutna sällskap. Om vi är 10 personer eller fler kan jag dessutom bjuda på maten i Parkgården.

Vi kommer även att träffa Teo som är chef på Parkgården och han kommer att väcka värdparet tidigt på lördagen så att frukosten är klar när vi vaknar.

Efter frukostbuffén i Parkgården fortsätter vi på de fina vägarna.



Även till lördagen har jag många nya vägar på gång.

Vi kan kolla in läget vid Ticknäset.

Det blir körning på massor av mindre vägar.

Framåt kvällen kommer vi till Mora där vi checkar in i vandrarhemmet Målkullan.

Vid 19-tiden går vi till restaurang Vasagatan 32 för att äta middag. (Ingår dock inte i priset)

Efter middagen är det bara att sova en stund zzzzzz …

Till söndagen har jag gjort om rutten en hel del, men vi börjar med att äta av frukostbuffén i Målkullan.

Sen fortsätter vi på de fina vägarna.

Men innan resan ska jag kolla om vi kan köra förbi Hansjö kraftstation på söndagen. Just kraftstationen är inte så intressant, men det finns många mindre vägar dit och därifrån.

Som t.ex. den här vägen en bit efter Hansjö kraftstation.

Om vi kan köra förbi Hansjö kraftstation kanske det även går att köra den lilla stigen som jag har ritat i Google Earth.

Så här ser början av stigen ut i Google street view.

Här kommer vi ut.

… och sen …. nej nu kan jag inte berätta mera. Det är bättre att du fyller i dina uppgifter i formuläret och hänger med på äventyret. 🙂


Anmälan / betalning:

  • Fyll i dina uppgifter i formuläret (som du hittar en länk till längre ner på den här sidan) och glöm inte att kryssa i godkännanden.
  • När din anmälan har kommit in får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 750 kronor ska betalas.
  • När anmälningsavgiften har kommit in får du en bekräftelse via e-post, där du även får lösenordet till den lösenordsskyddade deltagarlistan.
  • Om resan blir fullbokad kan du ändå anmäla dig till resan och blir då placerad i en reservlista. Vid en eventuell avbokning, kontaktar vi den som står först på reservlistan. Tackar du ja till en ordinarie plats får du information om var/hur/när du ska betala anmälnings- eller deltagaravgiften.
  • Slutbetalning, dvs. resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 30 dagar innan avresedatum.

Avbokningsregler:

  • Avbokning innan slutbetalning  av resan kan ske mot en administrationsavgift på 750 kronor, dvs. anmälningsavgiften.
  • Om avbeställning sker inom 10 dagar före avresa ska resenären betala hela resans pris.
  • Om du får förhinder under de sista 10 dagarna när du redan har betalt resan har du alltid rätt att överlåta (sälja vidare) till någon kompis eller till någon på reservlistan. Detta enligt punkt 5.1 i Konsumentverkets allmänna villkor.
  • Vid färre antal deltagare än 9 personer förbehåller vi oss rätten att ställa in resan. Om en resa ställs in på grund av för få deltagare, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).
  • Om en resa ställs in på grund av att arrangören inte kan genomföra evenemanget pga. sjukdom eller andra hinder, återbetalas hela beloppet för arrangemanget (anmälningsavgift och erlagt belopp).

Avbeställning- och reseförsäkring:

  • Du måste, eller bör i alla fall, ha en egen avbeställning- och reseförsäkring för denna resa. “I alla hemförsäkringar ingår en reseförsäkring som gäller i 45 dagar och den räcker oftast om du ska på en vanlig semesterresa. Hemförsäkringarnas reseskydd ger ersättning för de viktigaste skadehändelserna som kan inträffa på en resa, till exempel för sjukvårdskostnader om du blir akut sjuk eller råkar ut för ett olycksfall. Dessutom för sjuktransport hem om det blir nödvändigt. Akut tandvård kan också ersättas upp till ett visst belopp. I grundskyddet ingår också alltid ett egendomsskydd som ger ersättning för stölder upp till ett visst maxbelopp. Har du ingen hemförsäkring, kan du köpa en separat försäkring som innehåller motsvarande skydd.”
    Läs mer på www.konsumenterna.se eller kolla med ditt försäkringsbolag.

Oförutsedda händelser:

  • Vi betalar inte kostnader som orsakas av deltagares bristande kondition eller andra personliga omständigheter. Om deltagare avbryter en resa lämnas inte avdrag på deltagaravgiften. Våra guider har rätt att ändra färdväg, övernattningsställen, transporter och tidtabeller på grund av händelser som ligger utanför vår kontroll.

Resevillkor och resegaranti:

hojresor.se använder De allmänna resevillkoren som är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

 

Arrangör:
hojresor.se
Magnus Andreasson
Norrbergsvägen 5
812 40 Kungsgården

Tel: +46706308000


Anmälan:

När din anmälan har kommit in lägger jag till dig på den lösenordsskyddade deltagarlistan, sen får du e-post med uppgifter om hur/var anmälningsavgiften på 750:- ska betalas. När jag ser att pengarna har kommit in får du ytterligare e-post med lösenordet till deltagarlistan.

Observera även att det är bra att ange telefonnummer till någon anhörig, ett så kallat ICE-nummer. Se bara till att informationen hamnar i rätt rutor. Det kan nämligen bli fel om datorn använder “autofyll

    Ditt namn (obligatoriskt)

    Gatuadress (obligatoriskt)

    Postnummer(obligatoriskt)

    Ort(obligatoriskt)

    Ditt telefonnummer (obligatoriskt)

    Din e-post (obligatoriskt)

    Vilken sorts motorcykel kör du? (obligatoriskt)

    Har du nabbdäck?

    Anhörigs namn (ICE)

    ICE, telefonnummer till anhörig.

    Frågor och önskemål som t.ex. eventuella allergier eller önskan om specialkost.

    Jag godkänner de Allmänna villkoren för paketresor

    Jag godkänner att mina uppgifter lagras enligt GDPR – Dataskyddsförordningen

    Jag godkänner att foton kan publiceras på webbsidan och sociala medier.

    Jag godkänner att foton kan användas i marknadsföringssyfte.

    Om du har fyllt i alla obligatoriska rutor ska det komma upp en sån här skylt efter att du har klickat på Skicka.

    Men om det strular med formuläret så att du ser den här skylten kan du gärna skicka e-post istället.
    Skicka gärna ett mail om det strular med formuläret så att du ser den här skylten.

    Det är nämligen en hårfin gräns mellan spam och seriösa meddelanden. Om jag sänker gränsen på spamfiltret ett enda steg blir det hundratals spammeddelanden i veckan.

    Välkomna 🙂 


    Kommentera via Facebook

    Comments are closed.