Ännu en rekning inför Ockelbo gravel rally 2015.

Henrik och jag körde en rekognoseringsrunda tidigare, men jag var inte helt nöjd med den andra halvan av den tänkta rutten, så jag har gjort om den lite. Därför var jag tvungen att köra den sista halvan för att kolla läget. Första stoppet är Åmot där jag fyllde tankarna.
143897575119394400_resized-7289357
Deltagarna måste stå ut med några kilometer asfalt också, men de som mår dåligt av detta kan få terapisamtal över nån öl på lördagskvällen. 🙂
143897576295195500_resized-2477302
143897576197305200_resized-7254827
Det tänkta lunchstället. Det är ju bra med tak i fall det blir regn.
143897575607031600_resized-4718153
Är det riktigt dåligt väder så har jag en stuga på gång. Jag ska kontakta ägarna och fråga om vi eventuellt får använda den.
143897577707576500_resized-8285760
Ungefär i sånt här skick är de flesta vägarna. Det känns som att jag har hittat flera vägar som är dåligt underhållna, alltså med mitt favoritunderlag som är lösa, spåriga, steniga med gräs i mitten. Jag vet inte varför vägarna är i “dåligt skick”, antingen är de för dyra att fixa, vårt land har blivit fattigare, eller så har jag helt enkelt blivit bättre på att hitta intressanta vägar.
143897579925548400_resized-7466290
huuuuaaaa …. ASFALTERING på gång?? Nej som tur var höll de bara på med dikena 🙂
143897579652057800_resized-7008555
Hulahulavägen börjar vid Stugubacken.
143897578290454700_resized-1558876
143897579761238100_resized-4455887
Det fanns djupa fåror i vägen eftersom regnet hade tagit med sig sanden nerför backen. ….. och vad tror ni att det är längst ner då? Jo, tjockt med sand, så det gäller att gasa!
143897581688938900_resized-8545698
Vad står det på skylten? Den var så blekt att det inte gick att läsa, så jag gasade vidare.
143897583985560000_resized-5608279
Precis som jag misstänkte så finns det en liten tunnel under järnvägen, men den finns inte på kartan. Om vi kör genom tunneln så besparar vi oss 3,9 km. svart oberäknelig vägbeläggning och jag sparar in några terapisamtal 🙂
143897582739034400_resized-6150484
Lite gräslig väg, eller hur?
143897585264662700_resized-6250795
143897584446609300_resized-2159924
Ännu gräsligare och den här vägen finns inte ens på kartan!
143897585834840200_resized-9565686
143897586567322800_resized-8181866
Lite asfalt igen då 🙁 Men utsikten är fin.
143897587405561300_resized-2797139
En stabil bro.
143897588557300700_resized-2444066
Nysladdad väg.
143897589866476100_resized-7949460
Mer varför är Spökbron avstängd nu då?
143897594139200700_resized-2964391
Undrar varför, det ser väl ut att vara bra skick på den?
143897589103117200_resized-4666903
Kolla in stenarna på bilden så förstår ni att man inte kan ha under 2 kg. lufttryck i däcken till en 200 kilos hoj. Det är stor risk att slå hål i slangen för att inte tala om bucklor i fälgarna om man sopar i en sten i 70 – 80 km/tim. Har man då lågt lufttryck är det nog mer tur att man klarar fälgen. Tro mig jag vet …..
143897589328102700_resized-7696906
Fler fina vägar.
143897593557003400_resized-9621003
143897593657220200_resized-8676516
143897592815361200_resized-3949534
Fina vyer.
143897592932402000_resized-1950986
143897592523014700_resized-4365403
Troligen blir det ingen mer rekognosering nu, det är tveksamt om det går att hitta några förbättringar, så årets runda blir nog den bästa hittills.
218 kilometer total sträcka varav 168 km. till macken och 50 km. efter macken och minimalt med asfalt 🙂

Mycket välkomna till det nionde Ockelbo gravel rallyt 🙂

Comments are closed.