Det är nog inte bara en bristfällig returfjäder som orsakar olyckor.

Onsdagen den 26 maj besökte jag Lingvalls i Gävle som åtgärdade min KTM 790 Adventure R enligt en produktåterkallelse från KTM.

Jag har dock aldrig märkt något fel tidigare, men redan när jag körde från verkstan märkte jag att bromsgreppet var längre ut. Kanske de bara har justerat lite annorlunda än hur jag vill ha det tänkte jag och justerade själv.

På torsdagen, dagen efter verkstadsbesöket, startade resan 80 mil grus och första dagen justerade jag flera gånger, men tillslut var justeringen i botten och bromsgreppet var fortfarande långt ut. På eftermiddagen tyckte jag att hojen rullade trögt, så jag stannade och tur var väl det. Det visade sig nämligen att frambromsen låg på så hårt att det inte ens gick att rulla hojen, trots att jag stod i en nerförsbacke, (Om ni inte tror mig så har jag 11 vittnen) Framhjulet var helt låst utan att bromsoken var varma.

Om inte jag hade varit så observant på detta hade framhjulet säkert låst sig inom bara några meter och jag hade säkert åkt i backen som den här snubben gjorde 🙁

För att få bromsen att släppa höll jag tryck samtidigt som en deltagare öppnade luftnipplarna och då släppte trycket, så jag kunde fortsätta att köra.
Men sen har trycket byggts upp undan för undan så jag varit tvungen att öppna nipplarna vid ytterligare 3 tillfällen på den här resan. Bromsgreppet har jag justerat så ofta att jag tillslut lärde mig att göra det i farten.

Jag måste även tillägga att detta är inte Lingvalls fel. De har bara fått en order från KTM att byta returfjäder vilket de gjorde utan anmärkning.

Men orsaken till felet med bromsen måste vara något annat än bara en simpel returfjäder.


Edit:
Det ringde en mekaniker från Lingvalls och berättade att han har pratat med KTM som vill ha in den gamla huvudbromscylindern för analys. Så nu ska huvudbromscylindern bytas så fort de får hem den nya.

Comments are closed.